Hoe start je met een nieuwe management assistent?

Op een dag is het zover, dan start je met een (nieuwe) management assistent. Een grote last valt van je schouders, zoveel minder om je zorgen over te maken.

Tot je je realiseert dat je je sleutels moet overdragen.

Sleutels tot je e-mail. Tot verschillende online accounts. Tot persoonlijke planning, misschien ook tot je bankgegevens. Cruciale professionele en persoonlijke domeinen die volop vertrouwen vragen om iemand anders toe te laten.

Heb je je assistent zorgvuldig gekozen? Of sta je op het punt aanzienlijke controle over je professionele leven uit handen te geven aan iemand die de zaken erger kan maken?

We vertellen je graag hoe je weet of je met de beste assistent in zee gaat en hoe je best kan starten met je (nieuwe) executive assistent.

Luister naar je gevoel

 

Luister naar je gevoel, vooral als het gaat om het verkrijgen van vertrouwen.

Je kiest iemand met wie je nauw gaat samenwerken, een assistent met een persoonlijkheid die goed met je matcht. Enkel een indrukwekkend CV met dito referenties en skills zijn niet voldoende!

Er zijn verschillende punten om op te letten als het over vertrouwen gaat:

Performance
Kan je nieuwe management assistent het werk doen dat nodig is? Kan ze je de administratieve ondersteuning bieden waar je naar op zoek bent? Dit gaat dan over ervaring, over referenties, over opleiding.

Beoordeling
Kan je nieuwe assistent goed werk leveren zonder je voortdurende input? Dit gaat dan over beslissingsvermogen en pragmatisch te werk kunnen gaan.

Vertegenwoordiging
Zal je nieuwe assistent jou professioneel en correct kunnen vertegenwoordigen naar je externe stakeholders? Het laatste wat je wil is dat de nieuwe assistent je merk in een negatief daglicht stelt. Of dat hij/zij iets doet wat niet strookt met je bedrijfswaarden.

Principes
Is je nieuwe management assistent discreet? Persoonlijke en interne beslommeringen moeten ook als dusdanig blijven. Zonder dit type van vertrouwen zal de relatie niet/nooit werken.

Motivatie
Wordt je nieuwe management assistent gedreven door dezelfde drijfveren als jezelf? Dit hoeft niet perfect congruent te zijn, maar een te grote discrepantie kan tot conflicten leiden.

Relationeel
Zal je nieuwe management assistent positieve ervaringen in je organisatie koesteren? Een verkeerde persoonlijkheid kan een giftige situatie creëren binnen je team. Sluimerende conflicten kunnen oplaaien in plaats van verdwijnen.

De aanwerving van een nieuwe management assistent is een behoorlijke klus

 

Laten we hopen dat je wervings- en recruteringsproces bovenstaande zo goed mogelijk heeft opgevangen. Is er aandachtig geluisterd naar de kandidaten bij de gesprekken? Het is makkelijk voor een kandidaat om perfecte antwoorden te geven op standaard vragen. Vraag ‘door’ en stel vragen aan de hand van scenario’s of zelfs business cases.

Een management assistent die niet de nodige talenten heeft of waar je niet op kan vertrouwen, is een grote vergissing. Niet alleen wordt het werk niet gedaan, je zal er ook niet al te best van slapen.

Dat is jammer, want die gemoedsrust is precies één van de belangrijkste redenen om beroep te doen op een nieuwe management assistent.

Je merkt het, de aanwerving van een nieuwe management assistent is een behoorlijke klus. Bovendien stopt het niet bij de aanwerving. Het is evenzeer cruciaal om, zeker in de beginfase, de nieuwe management assistent van dichtbij op te volgen. Om zo voor een optimale werking en relatie te zorgen.

Ga van start met een Supporter!

 

Er is een eenvoudigere manier om dit allemaal te realiseren. Bij De Supporters doen we al dat werk voor jou! Wij zoeken voor jou de nieuwe management assistent die best bij je past. Een assistent waarop je kan bouwen en vertrouwen en die de nodige talenten heeft. Hoe we dat doen? Elke Supporter kan getuigen over het grondige recruteringstraject. Dat focust niet enkel op functionele competenties, maar heeft ook oog voor emotionele waarden. We beperken ons niet tot gesprekken, maar leggen de kandidaten scenario’s en business cases voor. Enkel op die manier kunnen we Supporters voorstellen die TOP zijn.

Bovendien is werken met De Supporters ook uitermate flexibel en zorgen we ervoor dat we je altijd ontzorgen. Onze baseline is niet voor niets: “We get you sh*t done. Always!”

 

Ben Leo – november 2020