“Dankzij De Supporters kan ik me blijven focussen op de groei van mijn bedrijf”
Een interview met Johan Verheyden, CEO van Putboringen Verheyden en Supporter Dorien (door: Marielyne Millecam) – december 2021
“Waaw”, ik krijg net een mailtje binnen dat De Supporters en ook Rent My Brain dit najaar al een eerste kaarsje mochten uitblazen. Het blijft me verbazen dat een start-up in coronatijden na 1 jaar zo een prachtig team van vaste medewerkers en freelancers heeft uitgebouwd. Hoog tijd dus om nog eens mee te lopen in hun verhaal.
Uit het polyvalente team van supporters en RMB consultants, ontmoet ik Dorien. Dorien is multi-inzetbaar als Supporter en als RMB’er. In een vorig interview vertelde ze me nog over de opdracht die ze net afrondde als Rent My Brain consultant. Vandaag neemt ze me mee naar het bedrijf waar ze sinds februari als Supporter aan de slag is: Putboringen Verheyden. Ik heb er afspraak met Johan Verheyden, de zaakvoerder. Johan staat aan het hoofd van een familiebedrijf. Vijftig jaar geleden startte zijn vader met het graven van waterputten voor vrienden en kennissen. Ondertussen zijn ze uitgegroeid tot een florerend bedrijf in waterputten en geothermie. Met geothermie, de warmtebron van de toekomst, waren ze in 2000 de eerste in de sector. Vandaag is Geothermie hun hoofdactiviteit.
Dag Johan, Putboringen Verheyden is eigenlijk een uitgegroeid familiebedrijf.
Inderdaad, mijn broer en ik hebben het bedrijf overgenomen van onze papa toen hij 60 werd. In het begin waren we met drie, ondertussen werken we met zes bedienden op kantoor en zijn er een 20-tal mensen op de baan. Sinds 2010 kennen we echt een enorme groei.
Brengt die groei uitdagingen met zich mee?
Uiteraard, als bedrijf in groei kan je niet zomaar alles bij het oude laten. We moeten vooruit denken, mee evolueren, automatiseren. Een van de belangrijkste uitdagingen was om mee op de digitale kar te springen. We werkten altijd al heel professioneel met offertes in Excel, rekennota’s, etc… maar al deze programma’s liepen gewoon naast elkaar. We voelden de noodzaak om met communicerende ERP- pakketten te gaan werken.
Hebben jullie hier extern hulp voor ingeschakeld?
In zekere zin, ja. Kathleen, onze Office Manager werd voor een groot deel vrijgemaakt om de software te gaan implementeren. Dat maakt wel dat er bijkomende ondersteuning nodig was. Zeker tijdens de bevallingsrust van de Office Manager. Eerst heeft Marjan ons, als Supporter, ondersteund. En toen zij voor een nieuwe uitdaging koos, hebben de Supporters Dorien voorgesteld om de administratieve ondersteuning te verzorgen.
Niet evident, zo een switch. Hoe hebben De Supporters dit aangepakt?
Johan: Heel professioneel. Eerst kreeg ik wat achtergrond mee over Dorien en nadien kon ik zelf kennis maken met haar. Ik voelde meteen een klik en nu na 10 maanden kan ik enthousiast bevestigen dat zij de juiste vrouw op de juiste plaats is. Dorien heeft de nodige ervaring en passende persoonlijkheid. Zij was ook in no time ingewerkt. Bij De Supporters wordt er echt wel gekeken naar de match tussen Supporter en bedrijf.
Dorien: Dat is fijn om te horen. En dat voelt ook zo aan voor mij. Ik maak deel uit van een groter geheel. Ieder vormt een belangrijke schakel in het proces en we hebben elkaar als team nodig om dit tot een goed einde te kunnen brengen. Het is een heel gevarieerde en dynamische job.
Johan: Naast de administratieve ondersteuning wordt Dorien ook meer en meer ingeschakeld bij de verdere professionalisering van Putboringen Verheyden. De implementatie van de twee nieuwe software pakketten is wel een hele uitdaging. Het ene systeem, dat voor de planning en werkbonnen van onze buitenploeg zorgt, bevat nog wat pijnpunten. Het andere systeem, waarin de facturatie, orders en boekhouding wordt verwerkt, draait wel goed. Maar nu moeten we deze twee systemen nog met elkaar laten communiceren en daar knelt het schoentje. We draaien proef en bekijken problemen case per case. Zo halen we er de ‘kinderziektes’ uit.
Dat klinkt inderdaad als een uitdaging. Lukt dit jou alleen Dorien?
Dorien: Ik ben blij dat ik als Supporter ook op de expertise van mijn collega-Supporters kan rekenen. Als ik ergens mee zit, kan ik altijd wel eens advies of een mening inwinnen bij hen of bij de consultants van RentMyBrain. Ik heb het gevoel dat ik er nooit alleen voor sta.
Johan: Die achterban is niet enkel voor Dorien van belang. Ook voor mij zijn De Supporters een soort klankbord. Zo hebben we de pijnpunten in de planningstool kunnen voorleggen en bekijken we samen de aanpak. Dit is echt een meerwaarde en bevestigt me dat ik met het juiste bedrijf in zee ben gegaan.
Is dat dan net waarin De Supporters zich onderscheiden van andere selectie- of outsourcing kantoren?
Johan: Vast en zeker. Met De Supporters krijg je stabiliteit en continuïteit. Je weet dat de Supporter zal blijven zolang jij als bedrijf er nood aan hebt. Ook als er door omstandigheden iemand wegvalt, maken ze hun baseline waar: “We get your shit done!” Zij matchen de juiste persoon met jouw bedrijf en je kan er steeds op rekenen dat het mensen met ervaring zijn. Dankzij De Supporters kan ik me blijven focussen op de groei en verdere professionalisering van mijn bedrijf.
Dit is een mooie samenvatting om mee af te sluiten. Hartelijk bedankt Johan om jouw ervaring te delen. Dorien, nog veel succes met de verdere uitrol van jullie ERP-systeem en tot snel!